Friday, October 1, 2010

Perbualan Guru Sekolah dan Guru Tuisyen


GS: Frust mgajar
GT: nape??
GS: pendidikan semakin teruk. Kerja bukan p&p makin bertambah sampai xde mase menanda buku.
GT: eleh tapi balik awal gak
GS: sbb guru sblh petang nk duduk. Kesian la. Aku setuju peperiksaan upsr, pmr kene mansuh
GT: mane boleh. Abih tuh camner nk select bdk masuk uni?
GS: buatlah selection and interview. Uni tuh sndr buat spy dia dpt amik students yg macamana sesuai dgn uni dier.
GT: abih tu, xde exam, cikgu lagila x mengajar. Makan gaji bute la ooi
GS: x kan semuanye gitu. Ingat senang nk jadi cikgu, amik jer maner2 org tepi jalan. Kitaorang melalui interview serta pemerhatian sahsiah yg ketat woo.. kalau x takkan dilepaskan ke sek..
GT: kalau camtuh, knape bisnes tuisyen makin laku
GS: kegagalan system pendidikan dan fobia ibu bapa
GT: terang sket
GS: sekarang masih lagi teacher-oriented and spoon feeding dlm klas. Murid hanya dengar dan belajar dgn guru. Matila cikgu. Sepatutnya kena buat active learning, where the students discover knowledge while teacher just guide/facilitate. Ini semua cikgu beri, pelajar2 kita hanyalah robot yg bergerak bile butang dipicit dan kaak tua yang mengulang2 apa yang diajar dan cakap tp sendiri x paham ape yg dickpkan
GT: tapi dtudents suke spoon feeding kan
GS: memangler suke. Sape x suke duduk pastu orang suapkan makanan ke dalam mulut cam raja. Masalah akan timbul bler ke uni. Caranya amat berbeza. Pelajar2 yg biase spoon feeding akan susah. Lecturer hanya ajar yg basic. Yg lain students cari sendiri. One attains his own knowledge. So students yg robot hanya akan bace buku2/ bab yg disuruh shj. Students kakak tua x dapat mengutarakan pendapat sendiri to facilitate learning. Lecturer akan frust, result students akan turun dan students akan stress sebab mase kat sek dia yg paling pandai..
GT: habih tu nape ramai pi tuisyen
GS: pasal system pendidkan kite exam oriented. Di sek, keputusan adalah segala galanya. Cara paling mudah nk lulus periksa ialah dengan drilling atau latih tubi. Pelajar akan buat drilling berbulan2 lamanya sebelum periksa. X caya pegi jer maner2 sek. Burung kakaktua, ajar hari2 pun boleh cakap cam manusia tapi percakapn xde makne. Singa ajar lompat api hari2 pun boleh pandai. Inikan manusia.
GT: abihtu, nape ramai yg pegi tuisyen lebih bagus berbading dgn x pegi tuisyen.
GS: tuition is a form of drilling. Kan dah kate, lebih drilling lebih lekat. Tp lepas abih exam, kosong balik, Ramai stdnts sy kat uni yg mengadu x ingat ape yg dipelajari disek. Ramai yg kantoi matriks.
GT: abih tuh, pe care utk blajar yg berkesan?
GS: buat cam kat uni, research, presentation, assignment.
GT: banyak masalah tu. Aku mase sek dlu pun byk cikgu suruh buat presentation tp aku x dapat ape2 pun. Cikgu aku senang jer kerje dier. Lebih baik mengajar. Kawan2 aku present pun x betul content.
GS: Itulah, bukannye salah presentation itu, tp cara presentation itu diberi. Guru kenalah ajar cara buat presentation. Sediakan materials seperti website yg boleh digunakan, buku2 dan majalah. Guru kenelah buat homework dlu.  Pastu sebelum present, double check content dgn budak2 spy diaorg tak present content yg salah. Lepas present, buat discussion, bincang merit presentation tu.
GT: tapi research, peresntation ngan assignment tuh skill yg tinggi. Susah bdk kite
GS: Semua bende pd permulaanya susah. Lepas kite dilahirkan, tahu tak kenapa baby menangis? Sebab dia sakit paru2 dia baru mule digunakan utk bernafas. Tapi lepas tuh, xde mende pun.
GT: Ishh… tapi xde exam camner nk tau students mane pandai nk masuk uni. Lagipun bdak lagila x blajar kat sek, main2 jer..
GS: x perlulah mansuhkan ujian, cume kuotanye turunkan sket. Contohnye, 30% ujian,40% assignment, 10% kehadiran 20% kokurikulum. Cube kau pk, kalau ade major exams yg totally 100%. Apa akan jadi bile ade sorang student yg sgt bagus, pandai, rajin aktif di sek, kire pelajar harapan. Tapi minggu exam dia demam. Tapi dia still amik UPSR. Tp sbb dia demam, result dia x bagus. X frust ke budak tuh? Kan musnah mase depan dier.
GT: beria2 benar ko ni..
GS: yelar.. aku pun mangsa spoon feeding gak.  Mase kat sek bodo nk mampus. Lepas msk uni, aku berkawan dgn students Cina. Diaorang beritahu aku, lecturer bagi senarai sepuluh buah buku sbgai bhn rujukan utk satu2 subjek, tp kami wajib beli 2 buku shj. Abih tuh knp lecturer senaraikan 10? Sbb lecturer nk kami cari buku2 itu sndri di perpustakaan, pinjam dan put a bit effort to study using that book. Aku ikut cara mereka belajar. Aku pergi ke perpustakaan bace buku, journal2 yg berkaitan. Hasilnya akulah yg sekarang. Kawan2 aku bersuka ria dengan usia mude mereka tp aku belajar pi perpustakaan.
GT: Alah system pendidikan skang melahirkn ramai cendikiawan gak
GS: ye, tp skang zaman dah berubah. Dahulu ilmu hanya pada guru dan buku. Skang ilmu sgt mudah utk didapati melalui internet. Jadi cara mesti berubah mengikut zaman..
GT: ape2 la labu. Kalau dengar ko ckp sampai esok x abih..
GS: memangler, sbb aku bkn kakaktua yg x tahu apa yg dia cakap hahaha
GT: siot jea..

No comments:

Post a Comment

we're all calm, rational people rite?